Rosa bilen-kampanjen mot cancer går i mål med över 100 000 insamlade kronor
Rosa bilen-kampanjen startades 2022 av damlagets Moa Hjalmarsson för att samla in pengar till Cancerfonden. Under säsongen har bland annat Rosa bilen-matchen spelats där damerna bar rosa tröjor och publiken kunde swisha valfritt bidrag. Efter säsongen 23/24 kan hon summera 123 118 insamlade kronor tack vare bidrag från både företag och privatpersoner de gångna åren.
Av de medel som samlats in genom Rosa bilen-kampanjen går hälften till Cancerfonden och hälften till föreningens damverksamhet. Namnet Rosa bilen uppstod när Moa valde att foliera sin egen bil helt i rosa.
- Jag vill bidra i kampen mot cancer och är både stolt och glad över att vi fått in så mycket pengar, säger Moa. Vi är handbollsspelare men också människor som bryr sig om andra människor, och det känns väldigt bra att vi kan bidra till att göra samhället lite bättre.
Rosa bilen-kampanjen har vänt sig till företag som bidrar med 10 kronor per mål som damlaget gjort. Micke Örn på Fogfixarn är en av dem som stödjer kampanjen och som också valt att sätta den rosa färgen på några av företagets bilar.
- För oss var det självklart att vara med och stötta kampanjen och vi som partner ser positivt på att Guif engagerar sig i samhället, säger Micke Örn.
Kampanjen är en del av det hållbarhetsarbete som Eskilstuna Guif bedriver inom ramen för #viställerupp.
Företagspartners säsongen 2023/24
Fogfixarn Brand och Fogteknik, Ocab Mitt AB (fd Stahrebolaget), Sundbyholms Gästhamn, Mälarplast, Biltjänsten Serrander Bil AB, Herok Rental, Volvo CE.
Matchsponsor vid Rosa bilen-matchen var Sparbanken Rekarne.
Datum: 2024-08-29 19:00